reklama

Sektárstvo... vyvolení ľudia?

Kedy som sa prvýkrát stretla so slovom sekta? Bolo to asi v súvislosti s jehovistami. Hovorilo sa, že jehovisti sú sektári, že ich náboženstvo nie je pravé, že je to len sekta, navyše dosť otravná.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (14)

Jehovisti vyklopávajú pri dverách, a keď im otvoríme, začnú nás presviedčať o svojej viere, o konci sveta a pod., bez ohľadu na to, čo práve robíme, či nám na šporáku práve neprihárajú zemiaky alebo koláč v rúre.

To boli moje prvé vedomosti o údajnej sekte a o sektárstve ako takom. Neskôr si z rozprávania starej mamy pamätám, ako za ich čias nemohli mať spolu vzťah ľudia rôzneho náboženského vierovyznania. Napríklad katolík sa nemohol oženiť s evanjeličkou, kalvín s katolíčkou a pod. Rodina ich od takéhoto vzťahu odhovárala, alebo ho aj prekazila. Vraj, ako by to bolo, keby bol manžel jednej viery a manželka druhej. Z dnešného chápania to znie absurdne, no v tých časoch to zrejme bolo prijaté ako nepísaná norma. /Čo na tom, že všetky tieto náboženstvá hlásajú, že Boh je len jeden a že všetci ľudia sme si rovní.../. Obyčajní ľudia prijímali cirkevné písané aj nepísané pravidlá s pokorou. A aj keď si určite mnohí uvedomovali, že takéto „kastovanie“ ľudí je zvláštne, nebolo zvykom, a možno na to nebola ani odvaha, polemizovať s kňazom či s cirkvou, keďže v dedinách aj v mestách boli vtedy takíto ľudia morálnymi autoritami. A možno na to nebol ani čas, keďže bolo treba ísť robiť na pole a večer, keď ľudia prišli unavení domov, boli radi, že vôbec sú ako sú.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

No keď sa dnes človek nad tým zamyslí, takýto prístup mal reálne prvky sektárstva... My sme jedna skupina, nepustíme k sebe iných ľudí, než sme my.Z dnešného pohľadu je zrejmé, že pravým dôvodom takéhoto „kastovníctva ľudí z dôvodu náboženského vierovyznania“ bolo to, aby neubúdali v kostoloch jednotlivých cirkví veriaci- ovečky. Cirkev to nechcela dopustiť a tak vymyslela spôsob, „ako na to“. A ďalším dôvodom zrejme bolo zároveň aj to, že jedno náboženstvo sa vyvyšovalo nad tým druhým v štýle: Len naša viera je tá pravá. Delili ľudí na nás a tých druhých a pritom zároveň hlásali, že Boh je len jeden a všetci sme si navzájom bratia a sestry. Bol to reálny prejav sektárstva v oficiálne registrovaných cirkvách.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Aj keď najmä z médií sú známe prípady negatívneho pôsobenia siekt na ľudí, sektárske správanie je žiaľ ešte aj v súčasnosti badateľné aj v správaní niektorých ľudí, vyznávajúcich a praktizujúcich riadne schválené náboženstvo, nie sektu ako takú. Neraz polienka k tomu prikladajú aj niektorí kňazi, ktorí priamo v kázňach v čase, keď sa napríklad stále viac vyplavujú prípady sexuálnych škandálov v cirkvi, veriacich doslova fanaticky nabádajú v zmysle: Zastávajte sa viac svojich kňazov, bráňte ich. A tak potom nie je núdza o prípady, keď kňaz ublíži veriacemu, no druhý veriaci sa ho nezastane s odôvodnením, že kňaz je predsa zástupca Boha na zemi, a on sa nechce pohnevať s kňazom a tým aj s Bohom, on s ním chce byť zadobre. Čo tam po blížnom... Skutočné tváre ľudí, ich charaktery, zvnútornená viera sa však ukážu práve v krízových situáciách. Veriaci rozprávajú o láske k blížnemu, no v skutočnosti je pre nich stredobodom nie blížny, ale ich vodca- pre niektorých je to aj kňaz riadne zaregistrovanej cirkvi. Dodnes niektorí príslušníci jednej viery nevstúpia do kostola inej viery, … lebo to nie je naša viera, to je niečo iné, nie celkom správne, nie celkom pravé. Len naša viera je tá správna a pravá.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Členovia náboženskej sekty slepo poslúchajú svojho vodcu, nesmú s ním polemizovať, odporovať mu, diskutovať. Je známych veľa príbehov ľudí, ktorí do nejakej sekty vstúpili, a kým zistili, o čo tam v skutočnosti ide, často už bolo pozde. Známe sú aj prípady hromadných samovrážd členov sekty na príkaz svojho vodcu. A ak sa aj podarí niekomu z osídiel sekty uniknúť, ostatní členovia sekty s ním nesmú udržiavať žiadny kontakt, a to ani jeho rodinní príslušníci či priatelia.

Prvky sektárstva však nie sú prítomné len v náboženských spoločenstvách. Neprehliadnuteľné sú napríklad aj v oblasti politiky. Niekto chce napríklad získať politickú moc, funkciu, postavenie. Za účelom získania väčšej sily sa snaží zosieťovať čo najviac rôznych organizácií, združení, spoločností a pod. Navonok sa prezentuje nejakým neutrálnym cieľom, ktorý však nie je pravý. Bežní ľudia často ani nemusia skutočný úmysel tušiť. Veľmi často sa však za tzv. zásterkovým cieľom skrýva iný, mocenský- získanie politického postavenia, funkcie a pod. Ten, ktorý za celou aktivitou stojí a niečo ňou sleduje, môže prostredníctvom sily zosieťovanej skupiny ľahšie dosiahnuť svoj cieľ. Cieľom je „chytiť do siete“ čo najviac ľudí, ktorí budú danému subjektu lojálni a budú robiť to, čo chce on, teda pomáhať mu napĺňať jeho ciele. Je dobré, keď sa takýto zámer prekukne ešte v počiatkoch, no nie vždy je to tak. „Sektári“ si následne medzi sebou dohadzujú rôzne zákazky, biznis, v prípade problémov sa navzájom kryjú, pomáhajú si navzájom. Ak má niektorý člen zo sekty nejaký problém s niekým, kto nie je „v sekte“, kryjú mu cez rôzne zosieťované kontakty na rôznych miestach chrbát a pod., sú si navzájom zaviazaní za rôzne služby, ktoré si preukazujú. Ide o stratégiu, založenú na princípe fungovania sekty, objavujú sa v nej sektárske prvky, no nemusí ešte ísť o sektu v pravom slova zmysle.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Keď sa vytvárajú rôzne záujmové či profesné spoločenstvá, vychádzajú z tej istej potreby zoskupovať sa, ale nevyžaduje sa v nich úplná strata osobnostnej identity jej členov. Obsah združovania je preto potrebné vedieť presne rozlišovať.

Obrázok blogu

Z internetovej stránky www.sekty.sk som sa dozvedela niečo o znakoch a typických prejavoch sektárstva. Znaky sekty môžu byť falošné a skutočné. Medzi tie skutočné znaky patria:

1- Autoritárstvo- v sekte jeho sila presahuje každé rozumné hranice. Tu už nejde len o autoritu, ale o moc nad ľuďmi. Sektárska autorita často zasahuje priamymi pokynmi alebo nepriamymi vplyvmi až do súkromia ľudí. Neurčuje len mravné normy, ale rozhoduje za členov sekty v jednotlivých manželských, rodinných,obchodných, zamestnaneckých a iných otázkach. V osobe sektárskeho vodcu sa správajú dva typy autority: autorita znalca a autorita šéfa alebo veliteľa.

2- Fundamentalizmus- znamená neúmerné posilnenie autority textu, či už nejakej kánonickej knihy alebo nejakého doktrinálneho dokumentu. Zdôrazňuje sa božský pôvod posvätnej knihy a zabúda sa na jeho ľudské aspekty. Odpovedá jednoducho na zložité otázky, je to čiernobiele videnie sveta. Fundamentalizmus v niektorých prípadoch prerastá až do bigotnosti a fanatizmu.

3- Ďalšou aplikáciou náboženského autoritárstva v sekte je jej uzavretosť. Sekta zdôrazňuje, že má jedinú a celú pravdu a nikto iný pravdu nemá. Jej cesta je jediná pravá. Sekta je výlučná a samospasiteľná. Všetky ostatné smery vedú do skazy. Uzavretosť sekty predstavuje neschopnosť a neochotu viesť dialóg. Druhí nám nemajú čo povedať.

Uvediem osobnú skúsenosť: So známymi sme sa rozprávali o náboženských a filozofických veciach. Jedna známa, ktorá často o sebe zdôrazňovala, že je kresťanka a že Ježiš je jej najbližší priateľ, v rámci toho povedala, že „Boh bol tu na Zemi, ale potom odišiel“. Na to som sa spontánne opýtala: „Prečo odišiel?“ Dotyčná známa zvážnela, tvár jej „skamenela“ a opýtala sa ma útočne: „O čo ti ide? Zostala som zarazená. Neskôr som pochopila, že to mohla byť jej obranná reakcia jednak preto, že na tú otázku nevedela odpovedať a zároveň preto, lebo mala pocit, že je jej viera daným rozhovorom ohrozená. Išlo pritom o vysokoškolsky vzdelanú osobu. Niektorí kňazi ľuďom naozaj hovoria, aby o pravdách, ktoré vedia, s nikým nediskutovali, lebo by tým „mohla byť spochybnená istota ich viery a pod.“ Zaujímavým postrehom a poznatkom v tejto súvislosti však je, že v situácii, keď sa od danej osoby vyžadovalo zásadové kresťanské správanie, zachovala sa necharakterne. U viacerých silne nábožensky presvedčených ľudí s prvkami fanatizmu je neraz možné postrehnúť paradox- sila ich náboženského presvedčenia a sila ich charakteru často nie sú konzistentné.

4- Ďalším znakom sekty je selekcia informácií- verejnosť a niekedy ani členovia nedostávajú informácie o všetkých aspektoch náuky.

Keď spojíme vyššie uvedené prvky- autoritárstvo, fundamentalizmus, uzavretosť a selekciu informácií, vyjde nám analógia náboženského sektárstva s niečím, čo poznáme z mimonáboženskej sféry. Tieto znaky sú typické pre totalitné politické hnutia, alebo totalitný systém. Môžeme teda povedať, že sekta je totalitná náboženská spoločnosť. V prípade siekt ide o náboženský extrémizmus a podľa tejto analógie sa vyhodnocuje i nebezpečenstvo pre ľudskú dušu a nebezpečenstvo pre spoločnosť, ktoré zo sektárstva vyplýva.

Zdroj: Sekty- fenomén na prahu tretieho tisícročia

Doc. ThDr. Odilo Ivan Štampach, OP, český religionista, teológ, filozof a vysokoškolský pedagóg

www.sekty.sk

Sektárstvo nie je len to, o ktorom sa dozvedáme z médií, to fanatické v nejakom cirkevnom spoločenstve a obeťami sektárov nie sú len príbehy ľudí z časopisov a novín. Odtiene sektárstva nájdeme naprieč celým spektrom ľudského spolunažívania. Niekedy je ťažké ich na prvý pohľad postrehnúť a rozoznať, najmä vtedy, keď sa manipulácie dejú sofistikovane na podvedomej, podprahovej úrovni vnímania. V každom type sektárstva je však prítomný nejaký nečistý úmysel, je tam zámer, špekulácia, snaha dostať ľudí tam, kam vodca chce. Sekty zneužívajú neistotu ľudí, ich životné krízy, problémy v práci či vo vzťahoch, so zdravím a pod. Vodca im pomáha, no zároveň ich chce držať v šachu. Takmer vždy sú tam oklieštené práva človeka, sloboda myslenia, sloboda prejavu, je tam prítomný fanatizmus, psychické problémy atď. a vyžaduje sa slepá poslušnosť vodcovi. Zo spoločenstva sekty nie je ľahké odísť, vystúpiť. Keď si však už človek uvedomí, že sa stal obeťou, je potrebné to riešiť a snažiť sa o postupné nenápadné „uvoľnenie z pút“... obrátiť sa na ľudí zvonka, ísť za psychológom, kontaktovať organizácie, ktoré sa takýmito problémami zaoberajú. Na Slovensku je to napríklad občianske združenie INTEGRA (Centrum prevencie v oblasti siekt, www.oz-integra.sk) v spolupráci so združením Prometheus. Ponúka špeciálne služby, zamerané na problematiku psychickej manipulácie deštruktívnych spoločenstiev tzv. siekt a psychickej závislosti na deštruktívnych sektách.

V rámci získavania informácií o problematike siekt som natrafila aj na takúto myšlienku: Bližšie k Bohu môže byť ateista, ako náboženský fanatik s vymletým mozgom, ktorý stratil zdravý rozum.

Kto so sektárskym typom ľudského spolunažívania prvýkrát prišiel, kto priniesol sektárske správanie medzi ľudí, je otázkou pre historikov. No je pravdou, že veľa ľudských príbehov by bez „chytenia“ do pavučín a pascí siekt mohlo mať šťastnejší priebeh...

Andrea Vörösová

Andrea Vörösová

Bloger 
  • Počet článkov:  92
  •  | 
  • Páči sa:  72x

Venujem sa edukačným programom pre dospelých a pre deti. Rada počúvam príbehy, názory a postrehy ľudí. Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu